Osaamisen arviointi

OSAAMISEN ARVIOINNILLA
  • a) Annetaan tietoa opiskelijan osaamisesta
  • b) Varmistetaan tutkinnon tai koulutuksen perusteiden ammattitaitovaatimusten ja osaamistavoitteiden saavuttaminen
  • c) Kehitetään edellytyksiä itsearviointiin
OSAAMISEN ARVIOINTI
  • Opiskelijan osaamista arvioidaan monipuolisesti vertaamalla sitä tutkinnon perusteissa määrättyyn osaamiseen.
  • Arvioinnin tulee kattaa kaikki suoritettavan tutkinnon osan perusteiden mukaiset ammattitaitovaatimukset ja osaamistavoitteet.
  • Osaamisen tason arvioinnin perusteella arvioijat antavat ammatillisten tutkinnon osien ja yhteisten tutkinnon osien osa-alueiden arvosanat osaamisen arviointiasteikon mukaisesti 1 – 5 (ammatti- ja erikoisammattitutkinnot hyväksytty/ hylätty).
  • Opiskelijalla on mahdollisuus itsearviointiin, mutta se ei vaikuta arvosanaan.
  • Arvioijien on muistettava korrektius ja salassapitovelvollisuus; opiskelijan selviytymisestä ei voi julkisesti keskustella.
  • Arviointi on suunnitelmallista, kehittävää ja eri tilanteissa tapahtuvaa vuorovaikutteista toimintaa.
  • Arviointi on vahvuuksien ja kehittämisalueiden tunnistamista, ei arvostelua.
  • Arvioijan tehtävänä on arvioida opiskelijan osaamista suhteessa tutkinnon perusteissa vaadittuun ammattitaitoon. Arviointi perustuu tutkinnon perusteissa määriteltyihin ammattitaitovaatimuksiin sekä arvioinnin kohteisiin ja kriteereihin.
  • Osaamista arvioidaan monipuolisesti vertaamalla sitä tutkinnon perusteissa määrättyyn osaamiseen. Arvioijan tulee huolehtia siitä, että ammattitaitoa arvioitaessa jokainen arviointikriteeri tulee arvioiduksi.
  • Tarvittaessa näytössä osoitettua osaamista voidaan täydentää muulla osaamisen arvioinnilla, esimerkiksi kirjallisella materiaalilla.

 

ARVIOINTI ON PROSESSI

Arvioinnin kohteet = Mitä arvioidaan?

  • Tutkinnon perusteissa on tutkinnon osittain arvioinnin kohteet (mitä arvioidaan)
  • Arviointikriteerit (miten osataan)

Arvioinnin välineet ja menetelmät= Miten arvioidaan?

  • Aidoissa työtilanteissa tai työelämää vastaavassa toiminnassa.
  • Havainnointi eli työskentelyn seuraaminen, tutkinnon suorittajan haastatteleminen, tarkentavien kysymysten esittäminen, osoitettu osaaminen, kirjalliset/ suulliset lisätehtävät tarvittaessa, mikäli osaamista ei voida työtehtävillä osoittaa.
  • Arvioijat tekevät muistiinpanoja arviointilomakkeeseen.
  • On merkitystä sillä miten työ tehdään, ei pelkästään lopputuloksella. Koko prosessi ja sen hallinta vaikuttavat arviointiin.