Osaamisen arviointi
OSAAMISEN ARVIOINNILLA
- a) Annetaan tietoa opiskelijan osaamisesta
- b) Varmistetaan tutkinnon tai koulutuksen perusteiden ammattitaitovaatimusten ja osaamistavoitteiden saavuttaminen
- c) Kehitetään edellytyksiä itsearviointiin
OSAAMISEN ARVIOINTI
- Opiskelijan osaamista arvioidaan monipuolisesti vertaamalla sitä tutkinnon perusteissa määrättyyn osaamiseen.
- Arvioinnin tulee kattaa kaikki suoritettavan tutkinnon osan perusteiden mukaiset ammattitaitovaatimukset ja osaamistavoitteet.
- Osaamisen tason arvioinnin perusteella arvioijat antavat ammatillisten tutkinnon osien ja yhteisten tutkinnon osien osa-alueiden arvosanat osaamisen arviointiasteikon mukaisesti 1 – 5 (ammatti- ja erikoisammattitutkinnot hyväksytty/ hylätty).
- Opiskelijalla on mahdollisuus itsearviointiin, mutta se ei vaikuta arvosanaan.
- Arvioijien on muistettava korrektius ja salassapitovelvollisuus; opiskelijan selviytymisestä ei voi julkisesti keskustella.
- Arviointi on suunnitelmallista, kehittävää ja eri tilanteissa tapahtuvaa vuorovaikutteista toimintaa.
- Arviointi on vahvuuksien ja kehittämisalueiden tunnistamista, ei arvostelua.
- Arvioijan tehtävänä on arvioida opiskelijan osaamista suhteessa tutkinnon perusteissa vaadittuun ammattitaitoon. Arviointi perustuu tutkinnon perusteissa määriteltyihin ammattitaitovaatimuksiin sekä arvioinnin kohteisiin ja kriteereihin.
- Osaamista arvioidaan monipuolisesti vertaamalla sitä tutkinnon perusteissa määrättyyn osaamiseen. Arvioijan tulee huolehtia siitä, että ammattitaitoa arvioitaessa jokainen arviointikriteeri tulee arvioiduksi.
- Tarvittaessa näytössä osoitettua osaamista voidaan täydentää muulla osaamisen arvioinnilla, esimerkiksi kirjallisella materiaalilla.
ARVIOINTI ON PROSESSI
Arvioinnin kohteet = Mitä arvioidaan?
- Tutkinnon perusteissa on tutkinnon osittain arvioinnin kohteet (mitä arvioidaan)
- Arviointikriteerit (miten osataan)
Arvioinnin välineet ja menetelmät= Miten arvioidaan?
- Aidoissa työtilanteissa tai työelämää vastaavassa toiminnassa.
- Havainnointi eli työskentelyn seuraaminen, tutkinnon suorittajan haastatteleminen, tarkentavien kysymysten esittäminen, osoitettu osaaminen, kirjalliset/ suulliset lisätehtävät tarvittaessa, mikäli osaamista ei voida työtehtävillä osoittaa.
- Arvioijat tekevät muistiinpanoja arviointilomakkeeseen.
- On merkitystä sillä miten työ tehdään, ei pelkästään lopputuloksella. Koko prosessi ja sen hallinta vaikuttavat arviointiin.